RockthewestandHawaii2.reismee.nl

Pearl Harbor

Vandaag waren we op excursie naar Pearl Harbor, als je op Oahu bent moet je hier gewoon naar toe. We werden om 06:45 opgehaald bij ons hotel en zijn met een volle bus (44 personen) doorgereden naar Pearl Harbor. Onze chauffeur Dwight is een echte Hawaiiaan en erg grappig. Hij noemt zichzelf Cousin Dwight and we are his good looking family. Onderweg leert hij ons wat woordjes Hawaiiaans en maakt leuke grapjes. Ook brengt hij ons de geschiedenis van Pearl Harbor bij.Op de ochtend van 7 december 1941 werd Pearl Harbor verrast met een aanval door de Japanners. De aanval was bedoeld als een symbolische actie om zich te verzetten tegen de oprukkende Verenigde Staten. Hierbij kwamen 2.402 Amerikanen om het leven en vielen er 1282 gewonden. De verliezen aan de Japanse kant waren veel kleiner, 65 militairen kwamen om of werden gewond. Een Japanse matroos werd gevangengenomen. De aanval kwam als een grote schok voor het Amerikaanse volk en leidde rechtstreeks tot de Amerikaanse toetreding tot de Tweede Wereldoorlog, zowel in de Stille Oceaan als in Europa. De volgende dag verklaarden de Verenigde Staten de oorlog aan Japan.

We zijn eerst op de MSS Missouri (bb 63)geweest, bijgenaamd 'Mighty Mo' of 'Big Mo'. Het was het 14e slagschip van de Amerikaanse Marine dat werd vernoemd naar de staat Missouri. Het schip werd besteld in 1940, en opgeleverd in 1944. Op 2 september 1945 werd aan boord van de Missouri de overgave van Japan getekend, waarmee officieel een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. De Missouri werd tevens ingezet tijdens deKoreaanse Oorlogvan 1950 tot 1953. In 1955 werd het schip uit de vaart genomen en verplaatst naar de reservevloot van de marine, maar in 1984 werd het schip in verbeterde toestand toch weer in de vaart genomen. De Missouri werd na haar terugkeer in de marine onder andere ingezet in de Golfoorlog van 1991. De Missouri kreeg in totaal elf dienststerren. In 1992 werd het schip definitief uit de vaart genomen. In 1998 werd het schip geschonken aan de USS Missouri Memorial Association en werd eenmuseumschip in Pearle Harbor.

De Missouri lijkt precies op de schepen die ten onder zijn gebracht door de Japanners op 7 december. En het is een bijzondere ervaring om over het dek van dit schip te wandelen. Hierna zijn we naar het visitor center gereden en hebben daar wat gegeten en rondgekeken. Er zijn nog 13 overlevenden van Pearl Harbor in leven en twee van hen zaten daar om handtekeningen uit te delen. Mitch vond dit natuurlijk geweldig en we gingen ook op de foto met deze veteranen.

Toen was het tijd om met de boot naar het USS Arizona Memorial te varen. De Arizona is met 1.177 bemanningsleden gezonken op 7 december 1941 enhad dus daarmee ruim de helft van het totaal aantal doden van die dag. Het monument is gebouwd op de wrakstukken van de Arizona en ligt dus in feite opde begraafplaats van deze bemanningsleden. Als je hier staat krijg je toch wel kippenvel hoor, het was prachtig. Nog steeds lekt de Arizona 2 gallons olie per dag en dat is te zien en te ruiken. Moesten de bunkertanksooit doorbreken, dan betekent dat een olieramp voor de marinehaven van Pearl Harbor.

Onder de indruk zijn we via Downtown Honolulu terug gereden naar ons hotel in Waikiki. Mitch dook gelijk het zwembad in en wij werken deze site even bij. We hopen dat jullie het nog steeds leuk vinden om ons te volgen, wij vinden het in ieder geval leuk om dit zo te doen. Veel liefs en tot een volgend reisverslag.

Tiny

het is nog steeds super om met jullie mee te reizen !! veel plezier nog !!